Hoe maak je een blijvende indruk op jonge bezoekers?

Onderzoek

Jongeren hebben het maar druk. Naast hun middelbare school, huiswerk en social media gebruik, spenderen ze hun kostbare tijd aan activiteiten als sporten, Netflixen, gamen of afspreken met vrienden. Er blijft weinig tijd over voor andere activiteiten buitenshuis. Jongeren zijn daarom extra kritisch over wat ze met hun tijd doen, het moet nut hebben anders voelt het als verloren tijd.

Cultuurinstellingen weten dat er meer nodig is dan alleen gratis toegang of een jaarlijks event om jongeren te trekken. Randprogrammering, presentatie en communicatie zijn minstens zo belangrijk om jongeren over de drempel te trekken. Maar hoe zorg je ervoor dat jongeren enthousiast naar buiten lopen na hun bezoek? Hoe maak je van het bezoek een positieve en blijvende herinnering? Dit artikel geeft vier tips.

Tip 1: Neem onzekerheid weg

Een bezoek aan een kunst- of culturele instelling is voor veel jongeren onder de 17 jaar onbekend terrein. Buiten af en toe een bioscoopbezoek, komen ze niet zo vaak in een museum, poppodium of theater. Daarom zijn ongeschreven gedragsregels en verwachtingen vaak nog onduidelijk: Mag ik hier foto’s maken? Moet ik stil zijn? Onduidelijkheid hierover maakt jonge bezoekers best onzeker. Een manier om dit weg te nemen, is door jongeren vooraf of bij de start van het bezoek goed voor te bereiden. Leg de belangrijkste regels uit, vertel iets over het programma (wat ga je doen en waarom?) en hoe lang het bezoek duurt. Door jongeren goed te begeleiden, staan ze open voor een positieve ervaring.

Tip 2: Visueel prikkelen en nieuwsgierig maken

Om een groot publiek jongeren te inspireren, kun je ze visueel prikkelen en zintuigelijk laten ervaren. Jongeren leven en communiceren in een wereld van social media en zijn gewend om in beelden te denken. Inspireren kan bijvoorbeeld door nieuwe media en technologieën (zoals VR of AR-techniek), indrukwekkende fotografie, maar ook gebruik van installaties, materialen, muziek en prikkelende kleuren.

Een aantal inspirerende voorbeelden:

  • Bij ‘Wonderkamers’ van Kunstmuseum Den Haag ontdekken jongeren met een tablet een inspirerende wereld vol beeldende kunst, fotografie, toegepaste kunst, architectuur en mode.
  • De Hermitage laat jongeren de kunstcollectie ontdekken met de Grand Art Game.
  • In Nxt Museum krijgen jonge bezoekers een ‘immersive experience’, waarbij ze worden ondergedompeld in een nieuwe realiteit.

Tip 3. Speel en laat jongeren ontdekken

Naast het visueel prikkelen van jonge bezoekers, kun je jonge bezoekers ook uitdagen met interactieve (spel)opdrachten tijdens hun bezoek. Dat maakt de beleving niet alleen leuker, creatiever en spannender maar het zorgt ook voor meer verbinding. Tussen de jonge bezoekers onderling maar ook tussen jonge bezoekers en het kunstaanbod, Denk bijvoorbeeld aan opdrachten die jongeren helpen het verhaal achter een kunstwerk te ontdekken waarbij ze moeten speuren, schrijven, vloggen, tekenen, fotograferen, dansen, imiteren.

Een paar inspirerend voorbeelden:

  • Bij het Rijksmuseum leren families met kinderen ‘Wild Kijken’.
  • In het Bonnefanten museum in Maastricht kunnen jongeren het ‘YO! museumkaartspel’ spelen waarbij opdrachtkaarten hen uitdagen om hun mening te geven, gevoel te delen of iets te doen wanneer ze voor een kunstwerk staan.
  • Bij Kröller- Müller kun je voor jezelf een Blind Date met een kunstwerk regelen waarbij je pas in het museum oog in oog komt te staan met jou ‘blind date’.
  • En in het Thermenmuseum in Heerlen kunnen jonge bezoekers zich verdiepen in het onderzoek naar Romeinse badhuisbezoekers door zelf korte beauty vlogs onder de #Romeinsebeauty te maken.

Tip 4: Bied perspectief vanuit de belevingswereld

Naast beleving hebben jongeren ook behoefte aan context bij een kunstwerk of voorstelling. Zonder duiding is het werk vaak moeilijk te begrijpen. Daardoor raken jongeren sneller afgeleid of hun ervaren ze hun bezoek als saai. Het verhaal van een theatervoorstelling, oude meester, videoprojectie of modern kunstwerk wordt interessant als je het achterliggende verhaal kent of als het raakt aan actuele thema’s die passen bij de belevingswereld van jongeren. Denk aan: klimaat, gender en diversiteit, seksualiteit of technologie.

Er zijn verschillende manieren waarop context kan worden gegeven bij een kunstwerk of een voorstelling. Bijvoorbeeld door middel van een educatiemedewerker die hedendaagse thema’s koppelt aan het werk en jongeren vraagt erop te reflecteren.

Een paar goede voorbeelden:

  • De Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA) koppelde in 2020 de Black Lives Matter movement aan koloniale kunst uit de 19e eeuw in de tentoonstelling ‘Zwarte Beweging’.
  • Een andere manier is door het creëren van interactieve content, zoals apps of podcasts, die jonge bezoekers kunnen gebruiken voor, tijdens of na hun bezoek. Het wereldmuseum in Rotterdam ontwikkelde een podcast bij de expositie ‘What a genderful world’ om jongeren meer te leren over gendervraagstukken.

Een andere manier om context te geven, is door een lezing, workshop of Q&A te organiseren met jongeren en de maker van een kunstwerk of voorstelling. Het Leiden Internationaal Film festival (LIFF) organiseert bijvoorbeeld al jaren scholieren filmfestivals.

Meer weten over kansen om jongeren te betrekken bij kunst- en cultuur? M-Lab deed hier onderzoek naar. Download hier onze gratis publicatie Dicht de kloof!. Wil je meer weten over dit onderwerp? Stuur dan een berichtje naar: derk@mockus.nl. We maken graag vrijblijvend een afspraak met je.